تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/22 - 08:08
کد خبر: 507487

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

کارنامه معیار است/ از میراث ۳۳ ماه جهاد تا جوکر یاغی نیست

کارنامه معیار است/ از میراث ۳۳ ماه جهاد تا جوکر یاغی نیست

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ها دستاوردهای شهید سید ابراهیم رئیسی، موضوع داغ نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و همین‌طور اکران جوکر ۲ در شبکه نمایش خانگی بود که در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در عمر 33 ماهه دولت سیزدهم، در حوزه نفت موفقیت‌های زیادی به دست آمد که در این نوشتار با نگاهی گذرا به 10 نمونه از آنها اشاره شده است. در صورت ادامه این مسیر توسط دولت چهاردهم، دیگر شاخص‌های اقتصادی کشور هم با جهش مواجه خواهند شد. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: موفقیت‌ها و دستاوردهای شهید رئیسی که باید ادامه پیدا کند

دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت به اهمیت توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز کشور در کاهش خام‌فروشی، مقاوم‌سازی اقتصاد و بی‌اثرسازی تحریم‌ها پی برد و توجه ویژه‌ای به این حوزه داشت.

این دولت از همان سال 1400 اولویت اصلی‌اش در بخش‌های مختلف اقتصادی را تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی دانست که بعضی از این پروژه‌ها حتی بیش از چند دهه بلاتکلیف مانده بودند.
به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام از این جهت مهم است که در اغلب آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای از منابع بیت‌المال انجام شده، اما به دلیل تکمیل‌نشدن، امکان بهره‌برداری و بازگشت سرمایه وجود ندارد.

به پایان رساندن این پروژه‌ها در صنعت نفت اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه اجرای پروژه‌های نفتی، معمولا سرمایه‌گذاری‌های چندمیلیارد دلاری لازم دارد و با بهره‌برداری از آنها، علاوه‌بر آنکه سرمایه‌گذاری انجام ‌شده زنده می‌شود، با افزایش ظرفیت تولید، درآمدهای کشور هم افزایش یافته و تولید ناخالص داخلی بالا می‌رود.

بنابراین وزارت نفت دولت سیزدهم با تکیه بر دستور رئیس‌جمهور شهید، تکمیل این طرح‌ها را به‌شکلی در دستور کار قرار داد که به‌گفته جواد اوجی، وزیر نفت، در عمر 33 ماهه این دولت، 132 طرح نیمه‌تمام نفتی با سرمایه‌گذاری 28 میلیارد و 500 میلیون دلار به بهره‌برداری رسید و در ادامه نیز برای استمرار زنجیره ارزش در صنعت نفت به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور، 50 طرح جدید به ارزش 47 میلیارد و 500 میلیون دلار آغاز شد.

در ادامه وطن امروز نوشت: کارنامه معیار است

«به گذشته شخص نگاه کنید. کارآمدی را با حرف نمی‌شود تشخیص داد»؛ این جمله بخشی از توئیت اخیر صفحه KHAMENEI.IR درباره دقت در انتخاب کاندیداهای ریاست‌جمهوری است که بازتاب بسیاری در فضای مجازی یافته است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در 14 خرداد 1400 تصریح کرده بودند: «در انتخاب باید دقت کرد.

من تأکید می‌کنم به وعده و حرف نمی‌شود اطمینان کرد. ما نسبت به دیگران هم همین حرف را می‌زنیم؛ نسبت به خارجی‌ها که مدام حرف و وعده تحویل ما می‌دهند. من به مسؤولان محترم در همین قضایای هسته‌ای‌ که در جریان است، همیشه همین را می‌گویم که به حرف و وعده اعتماد نکنید؛ به عمل کار برآید؛ به حرف زدن و به گفتن و به وعده دادن نمی‌شود اعتماد کرد؛ در مسائل مهم کشور هم همین جور است.

خب! حرف، آسان است؛ هر کسی می‌آید یک ادعایی می‌کند، یک وعده‌ای می‌دهد، یک حرفی می‌زند؛ به اینها نمی‌شود اعتماد کرد؛ باید نگاه کرد و دید آیا یک عملی در گذشته‌ این شخص وجود دارد که این وعده را تأیید کند و تصدیق کند، یا نه؛ چنانچه وجود داشت، می‌شود به او اعتماد کرد، و الا نه! بنابراین کارآمدی را با حرف نمی‌شود تشخیص داد». این فرمایشات رهبر انقلاب نشان می‌دهد از نگاه‌ ایشان، کاندیدای باتجربه، دارای سوابق و کارنامه اجرایی موفق، می‌تواند گزینه درست برای انتخاب در انتخابات دوره چهاردهم ریاست‌جمهوری باشد.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: تحقق وعده یک میلیون شغل در سال

سرپرست ریاست جمهوری روز گذشته در جلسه شورای‌عالی اشتغال، ضمن قدردانی از تلاش همه دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف و تکالیف محوله در زمینه اشتغالزایی، دستاوردهای دولت در کاهش نرخ بیکاری و رشد قابل توجه اشتغال‌آفرینی را مرهون پیگیری‌های مجدانه و اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید دانست و گفت‌: آیت‌الله رئیسی ایجاد یک میلیون شغل در سال را علاوه بر تکلیف قانونی مستند به برنامه ششم توسعه، نیاز ضروری کشور می‌دانست و با حساسیت و پیگیری ویژه به دنبال تحقق آن بود. خوشبختانه نگاهی به آمارهای ارائه شده در این زمینه نشان می‌دهد که دولت مردمی توانسته است به وظیفه و وعده خود در این عرصه عمل کند.

محمد مخبر در ادامه به تعریف نشدن جایگاه شغلی برای شاغلان بخش اقتصاد دیجیتال به رغم درآمدزایی مناسب آن اشاره و بر ضرورت تعریف این مهارت و زمینه شغلی جدید در کشور در شاخص‌ها و آمارهای اشتغالزایی تأکید کرد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بالای برندسازی ملی در توسعه اقتصادی کشور، با بیان اینکه امروز بخش قابل توجهی از رشد تولید ناخالص کشورهای مختلف با اتکا به همین رویکرد محقق می‌شود، بر ضرورت تمرکز ویژه بر توانمندسازی کشور در این زمینه با توجه به ظرفیت‌های مطلوب کشور در تولید محصولات برجسته و ملی تأکید کرد.

«تأکید بر تقویت اشتغالزایی و توانمندسازی بانوان روستایی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در زمینه کاهش مهاجرت به شهرها»، «توجه و نگاه ویژه به اشتغال‌آفرینی برای توان‌خواهان سازمان بهزیستی و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)‌»، «ضرورت تداوم نهضت احیای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد با توجه به اهمیت نقش آن در اشتغالزایی و گردش سرمایه‌های راکد» و «تشکیل کانونی برای پیگیری مشکلات حقوقی واحدهای تولیدی در زمینه اخذ وام توسط وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت» از دیگر محورهای مهم مورد تأکید دکتر مخبر در جلسه دیروز شورای‌عالی اشتغال بود.

سرپرست ریاست جمهوری با اشاره به گزارش ارائه شده درباره میزان اشتغالزایی در کشور طی دو سال و نیم گذشته در دولت مردمی، از وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست نسبت به تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت در این زمینه برای عموم مردم اقدام کند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: اولین حضور رسمی ایران در بریکس

روز گذشته اولین نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بریکس که با حضور رسمی ایران برگزار می شد در شهر نیژنی نووگورود روسیه با یک دقیقه سکوت به یاد آیت‌ا...«سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه شهید ایران آغاز شد.

در این نشست علی باقری سرپرست وزارت خارجه کشور حاضر شد و سخنرانی کرد . فعالیت بریکس در سال ۲۰۰۹ به صورت غیررسمی و با هدایت روسیه آغاز شد و هدف آن فراهم کردن بستری بود تا اعضای آن نظم جهانی تحت سلطه آمریکا و دولت‌های غربی را به چالش بکشند. اجلاس سران این کشورها به صورت سالیانه برگزار می‌شود و مسئولیت ریاست گروه نیز یک سال یک بار به صورت چرخشی به اعضا واگذار می‌شود.

برزیل، روسیه، هند و چین اعضای موسس این گروه هستند و کشورهای ایران ، عربستان ، امارات ، مصر و اتیوپی به تازگی عضویت این گروه را پذیرفته اند . این کشورها روی هم ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و کنترل یک چهارم اقتصاد بین‌المللی را بر عهده دارند.

در سال‌های اخیر تنش‌های ژئوپلیتیک، ناتوانی سیستم مدیریت بین‌المللی در حل بحران‌های جهانی و منطقه‌ای و استفاده ابزاری قدرت‌های بزرگ از مکانیسم‌های پولی و تجاری بین‌المللی در رقابت‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی (سلاح تحریم‌)، چالش‌هایی را برای چشم‌انداز ثبات اقتصادی جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه و جنوب جهانی ایجاد کرده است که برای غلبه بر این چالش ها نیاز فوری به پوست اندازی در بلوک‌بندی‌های اقتصادی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: میراث ۳۳ ماه جهاد

 این روزها که کشور در فقدان رئیس جمهور به سوگ نشسته است باید یادی کنیم از دستاورد های مهم دولت سیزدهم در صنعت کشاورزی که به دلیل اهمیت امنیت غذایی، بسیار حائز اهمیت است.

براساس عملکرد دولت سیزدهم دربخش کشاورزی می توان اذعان کرد که این دولت با دغدغه تامین امنیت غذایی کار خود را آغاز کرد و یکی از مهمترین دستاوردهای این دولت افزایش ۱۲۹ درصدی خرید تضمینی گندم در طول ۳۳ ماه خدمتش بود.

دولت سیزدهم با اقداماتی که در بخش کشاورزی در زمینه جهش تولید خصوصا محصول مهم و استراتژیک گندم انجام داد توانست تحریم های ظالمانه در خصوص کشاورزی و صنایع غذایی را خنثی سازی کند.

درآخرین سال خدمت دولت دوازدهم، تولید گندم در شرایط خوبی قرار نداشت و گندمکاران کشور فقط ۸ میلیون تن گندم توانستند تولید کنند و دولت از این میزان گندم تولید شده ۴.۵ میلیون تن آن را خریداری کرد و مابقی نیاز کشور را از طریق واردات برطرف کرد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دغدغه‌مندی این دولت نسبت به خودکفایی و خوداتکایی در زمینه غذایی کشور، تولید گندم را با اعلام بهنگام نرخ خرید تضمینی گندم قبل از فصل کاشت موجب جهش تولید گندم در کشور شد و ایران اسلامی را از واردات این محصول بی نیاز کرد.

براساس گزارش فائو، سال ۲۰۲۲ تولید گندم در ایران با رشد ۲۸ درصدی همراه بوده است. گفتنی است که تولید گندم در سال ۱۴۰۲ به  حدود ۱۳.۵میلیون تن رسید که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

جوان نوشت: اصلاح‌طلبان منتظر شگفتی‌اند یا این اسم رمز فتنه دیگری است؟!

اصلاح‌طلبان و افرادی مثل عبدی چرا از همین‌حالا پیروزی نامزد خود را در مرحله اول قطعی می‌دانند؟! اگر می‌دانند که نمی‌توانند با پزشکیان ساختار‌ها را زیرورو کنند، همچنان‌که با خاتمی و روحانی نتوانستند و فقط انتظار شکست او را می‌کشند،

ولی به دلیل دیگری از همین‌حالا پیروزی قطعی او را وعده می‌دهند، این دلیل چیزی نیست جز دعوت به یک فتنه دیگر! این رفتار‌ها بیشتر از هرچیز نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان به اقلیت‌بودن خود باور دارند! اگر اکثریت هستید و مردم به شما اعتماد می‌کنند و اگر قدرت اقناع مردم و کشیدن آنان به عرصه انتخابات را دارید، دو هفته دیگر دندان روی جگر بگذارید و با رئیس‌جمهوری که منتخب اکثریت است، به کابین جشن و سرور بروید. چرا از همین‌حالا اسم رمز تقلب و آَشوب می‌دهید؟! این رسم اکثریتی عاقل، هوشمند و متکی به خود نیست!

جام جم این‌گونه نوشت: راهبرد‌قطعی مشارکت حداکثری

اعتقاد به مشارکت و حضور مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در اراده مردمی برای ایجاد تغییر شرایط و تحولات خرد و کلان نقشی اساسی داد؛ نگاهی به تاریخ حکومت پهلوی مؤید این مطلب است که رضا شاه و محمدرضا دست نشانده انگلیس و آمریکا بودند و مردم هیچ نقشی در روی کار آمدن آنها نداشتند. استنادات تاریخی نیز گواه این مطلب است.

تورقی بر کتاب خاطرات همراهان شاه نشان می‌دهد که حکومت پهلوی حقوق سیاسی مردم را نادیده گرفته بود؛ تا حدی که انتخابات و کنش‌های سیاسی کاملا ظاهری بود. اسدا... علم در یادداشت‌هایش آورده است: «به شاه عرض کردم: مردم باید به حساب و بازی گرفته شوند و خود را در آن شریک بدانند. چه دلیل دارد که دولت بر سر کار باشد، همه‌ عوامل انتخاباتی را در دست بگیرد و مثلا در انتخابات شهرداری و انجمن‌های ولایتی و ایالتی مداخله کند؟

بگذارید مردم حس کنند که انتخابات آزاد است. انجمن‌های شهر و ایالتی و ولایتی چه تأثیری در سیاست کشور دارد که دولت می‌خواهد در دست داشته باشد؟ بگذارید آزادانه سروکله هم بزنند... چرا مردم باید در مسائل زندگانی روزمره‌شان حرف نزنند؟ این‌که به جایی صدمه نمی‌زند. فرمودند، چطور صدمه نمی‌زند؟ مثلا مزخرفات عجیبی در مورد گرانی می‌گویند که این‌طور نیست. عرض کردم، اولا متأسفانه این‌طور است، ثانیا بر فرض چرت و پرتی می‌گویند، چه ضرری دارد و یک دریچه اطمینانی باز می‌شود.»

در ادامه همشهری نوشت: تهران تاکسی برقی دارد

برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی از اولویت‌های مدیریت شهری ششم است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، پس از اینکه سکان مدیریت پایتخت را به‌دست گرفت، با توجه به عقب‌ماندگی یک‌دهه‌ای در حوزه حمل‌ونقل عمومی قول داد تحول بزرگی در این حوزه ایجاد کند و درنتیجه توسعه و تکمیل خطوط مترو، تعمیر اساسی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و برقی‌سازی و بهبود وضعیت تاکسی‌ها در دستور کار قرار گرفت و پیگیری شد.

دیروز (21خرداد) در راستای وعده داده‌شده از سوی شهردار تهران، مراسم تحویل 200دستگاه تاکسی برقی به سازمان تاکسیرانی برگزار شد. البته هزار دستگاه تاکسی برقی برای شهر تهران تأمین شده است که در چند مرحله تحویل ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شود.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: جوکر یاغی نیست

«جوکر» در فرم اجرا و هدفی که از ابتدا برای خودش طراحی کرده، یک برنامه سرگرم‌کننده است و نه چیزی بیشتر. پس در نقد و بررسی ویژگی‌های آن، بهتر و منصفانه‌تر است که در قد و قواره همین ادعا مورد قضاوت قرار گیرد.

فصل اول جوکر برای اینکه خودش را در دل مردم جا کند، دو موضوع را مدنظر قرار داده بود. یکی اینکه صرفا می‌خواست مخاطبش چند ساعتی فارغ از همه دلمشغولی‌ها و پریشان‌خاطری‌های زندگی امروز، فقط برای سرگرم شدن و انبساط خاطر پای این برنامه بنشیند. دیگری اینکه قواعدی را هم برای شادکردن به کار بسته بود که مخاطب عمومی را از دست ندهد. سابقه ذهنی که مخاطبان از اولین فصل سرخوش جوکر داشتند، باعث شد که خیلی‌ها منتظر فصل دوم باشند و به گفته سازندگان برنامه، جوکر در اولین قسمت از فصل جدید خود توانست رکورد تماشا در ۱۶ ساعت اول را تا بیش از 40 میلیون دقیقه ثبت کند.

از همان فصل اول جوکر به نظر می‌رسید با یک نمونه قابل قبول از یک برنامه سرگرم‌کننده، حداقل در مختصات امروز برنامه‌سازی ایران طرف هستیم. ایده متفاوت جوکر، توانست مزیت نسبی برای این مجموعه نمایشی ایجاد کند اما این، همه راز موفقیتش نبوده و نیست.

فصل اول جوکر در استخدام چهره‌های مشهور برای سرگرم کردن مردم به‌درستی عمل کرد و این دقیقا همان چیزی بود که تلویزیون در کاربست آن ناموفق بود و از آن پرهیز داشت. با این حال در چند ماه اخیر، صداوسیما نشان داده که در استخدام چهره‌های مشهور، سراغ ایده‌های قبلی رفته و چه بهتر که در این دوربرگردان، یک بار دیگر سراغ امثال احسان علیخانی هم برود و در تولید برنامه سرگرم‌کننده تجدید نظر کند.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واشنگتن حمایت از اسرائیل در جنگ با لبنان را رد نکرد
گزینه‌ نهایی نیمکت تیم ملی بسکتبال کیست؟
طالبان شرکت در نشست سازمان ملل در قطر را تایید کرد
حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات رژیم صهیونیستی
حملات گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه
علت ممنوعیت فروش طلای دست دوم
نشست مقامات واشنگتن و تل‌آویو درباره برنامه هسته‌ای ایران
پشت‌صحنه آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها +فیلم
کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد
شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ
فرصت ۱۵ دقیقه‌ای صداوسیما برای نامزدها
آزمون انقلابی؛ آیا از عبرت تاریخی انتخابات ۹۲درس گرفته می‌شود؟
حضور رای اولی‌ها در انتخابات معادلات دشمن را بهم می‌زند
گفت و شنود/ نه که نمی‌پرسم!
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۶ تیر
بهشتی آزادانه زیست و ناجوانمردانه به شهادت رسید
مرجعیت علمی ایران باید دغدغه رئیس جمهور آینده باشد
فرجام مناظرات انتخابات/ مهمترین برنامه نامزدها برای اداره کشور چیست؟
استقبال مردم پایتخت از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر
مراسم چهلمین روز شهادت امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم
عید غدیر، میهمان موکب‌های دانشگاهی باشید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top